Thursday 19 December 2019

Apa Itu Big Machine?



Salah satu pameran yang dapat menarik perhatian orang ramai yang berkunjung ke Petrosains ini adalah Big Machine. Terdapat pelbagai pameran yang boleh anda cuba dan secara tidak langsung memberi sedikit sebanyak maklumat tentang mesin-mesin yang berada di kawasan pameran ini.


Big Machine ini membolehkan kita menggerakkan beban dan melakukan kerja. Terokai bagaimana daya menyebabkan objek memecut, memperlahan atau menukar. Mesin ringkas ini saling melengkapi bagi melakukan sesuatu kerja, sama seperti proses dalam industry minyak dan gas.

Pelbagai lagi mesin-mesin yang terdapat di sekitar kawasan Big Machine ini antaranya ialah:

Takal




Takal ialah roda yang mempunyai alur pada sisinya untuk memegang tali atau kabel. Kren menggunakan takal untuk mengangkat dan menurunkan beban di tapak pembinaan.

Skru Archimedes


Jalur yang lebih rapat lebih mudah mengankat pemberat. Tenaga digunakan pun sedikit tetapi lebih pusingan. Beberapa contoh skru ialah seperti mentol lampu, pembuka gabus dan penutup botol.

Roda dan gandar


Mesin ini merangkumi cekera bulat dinamakan roda yang bercantum dengan sebatang rod dikenali sebgai gandar ditengahnya. Pemberat pada gandar adalah sama perhatikan saiz roda. Roda besar memerlukan sedikit daya untuk memusingkannya. 

Tuas


Titik pangsi pada tuas dikenali sebagai fulkrum. Perhatikan kedudukan fulkrum. Pemberat lebih mudah diangkat sekiranya fulkrum hampir dengan pemberat. Contoh tuas jenis ini ialah seperti tuil besi, jongkang-jongkit dan dayung bot. 

Baji


Terdapat dua baji yang dipamerkan. Baji panjang dan tirus memudahkan kerja anda kerasa kurang tenaga diperlukan. Baji lebar dan pendek pula rasa lebih susah. Antara contoh baju dalam kehidupan seharian ialah kapak, pisau dan penyendal pintu.

Jika anda ingin mencuba sendiri mesin pameran yang terdapat di Big Machine ini kunjungilah Petrosains, The Discovery Centre di tingkat 4 Suria KLCC. Maklumat lanjut, sila layari www.petrosains.com.my.




Posted by Al-Ruqaiyah
Guest Blogger


1 comment: