Friday 20 December 2019

Pernahkah Anda Kunjungi Pelantar Minyak di Tengah Bandar?


Pintu gerbang Oil Platform, Petrosains
Di Petrosains, The Discovery Centre telah menyediakan model platform lebih kurang sama dengan pelantar minyak sebenar yang dikenali sebagai Oil Platform Petrosains A. Semua model telah dibina dengan skala asal seperti di pelantar minyak. Kebanyakkan alat yang disediakan di pameran ini adalah alat yang sebenar. Terdapat pelbagai model pelantar minyak untuk anda alami di sini. 

Kawasan di aras atas Oil Platform
Kawasan di aras bawah Oil Platform
Kawasan di Oil Platform ini akan membuatkan anda rasa seakan-akan anda berada di pelantar minyak yang sebenar. Malah, di sekitar pameran ini terdapat video dan kuiz yang secara tidak langsung mengajar anda sedikit sebanyak tentang pelantar minyak.

Escape Chute
Jika anda seorang yang berani untuk mencuba sesuatu yang mencabar, anda boleh mencuba Escape Chute seolah-olah anda sedang keluar dari pelantar yang berada dalam kebakaran. Ini adalah salah satu pameran yang boleh anda cuba di pelantar minyak ini.

PPE / Personal Perpective Equipment
Anda juga boleh mencuba memakai Peralatan Perlindungan Peribadi atau dikenali sebagai PPE / Personal Protective Equipment di pelantar minyak ini. Terdapat pelbagai saiz yang mereka sediakan, anak kecil jugak boleh mencubanya. Peralatan Perlindungan Peribadi melindungi penggunanya daripada risiko kesihatan dan keselamatan di tempat kerja.

Personnel Transfer Basket
Terdapat pelbagai lagi pameran yang ada di Oil Platform ini antaranya ialah rentetan gerudi, Personnel Transfer Basket, dan banyak lagi. Kunjungi Petrosains, The Discovery Centre sekarang untuk alami pengalaman anda sendiri berada di pelantar minyak di tengah bandar. Maklumat lanjut, anda boleh layari kami di www.petrosains.com.my



Posted by Al-Ruqaiyah
Guest Blogger


1 comment: