Wednesday, 20 November 2013

Dari mana asalnya asam keping?


Bercakap mengenai asam keping, pastinya ramai yang pernah melihatnya? Apatah lagi kepada sesiapa yang selalu             menjenguk ke dapur untuk memasak. Tetapi, pernahkah kita terfikir, asam keping di perbuat daripada apa? Dari mana    asalnya asam keping? Perkongsian yang sangat menarik pada kali ini adalah  mengenai sesuatu perkara yang mungkin      ramai yang tidak pernah mengetahuinya atau melihatnya sendiri.


Asam keping berasal daripada buah asam gelugur. Asam gelugur adalah sejenis buah yang boleh diperolehi dari pokok     asam gelugur. Gambar di atas menunjukkan  pokok asam gelugur. Jika diperhatikan  dari segi morfologinya, pokok asam gelugur lebih tinggi dari  pokok-pokok yang lain dan ketinggiannya boleh mencecah 10 hingga 15 meter. 
Daunnya pula berbentuk bujur memanjang seperti yang dapat dilihat dalam gambar di atas. Buah asam gelugur berketak di sekelilingnya. Buah asam gelugor yang muda bewarna hijau manakala buahnya yang sudah matang bewarna kuning. 
Pada kebiasaannya, buah yang telah matang akan dikait dengan menggunakan galah. Kadang kala buah asam gelugur ini boleh dijumpai gugur di atas tanah kerana sudah terlalu masak. Untuk membuat asam keping, buahnya akan di potong     setebal  3mm. Kemudian  ia akan disusun di atas permukaan yang rata dan di jemur di bawah panas matahari selama 4      hingga 7 hari.
Rasa masam dari buah asam gelugur sebenarnya berasal dari rasa masam pelbagai jenis asid yang terkandung di dalam     buahnya. Di antaranya adalah asid sitrik, asid tartarik dan asid askorbik di samping ia juga mengandungi khasiat lain         seperti serat, vitamin dan mineral. Asam keping digunakan sebagai bahan perasa di dalam kebanyakan masakan seperti   asam pedas, masakan singgang dan kuah laksa. selain itu, rasa masam dari  asam keping juga digunakan untuk membasuh bahan mentah seperti ikan kerana ia boleh menghilangkan bau yang hanyir.




Posted by Ayu
Learning Specialist, Petrosains




No comments:

Post a Comment