Wednesday 3 June 2020

Tindak Balas Manusia Terhadap Rangsangan Dalam Permainan Tradisional Kaum Punjabi


Malaysia sebuah negara yang berbilang kaum. Selain tiga kaum utama iaitu Melayu, Cina dan India, terdapat juga kaum Punjabi. Seperti kaum-kaum lain, orang Punjabi juga mempunyai permainan tradisional sendiri. 

Permainan tradisional yang terkenal dalam kalangan orang Punjabi ialah Kokla Chapaki yang dimainkan oleh kanak-kanak lelaki dan perempuan. Semua pemain akan duduk dalam bulatan. Pemain pertama akan memegang kain dan berjalan mengelilingi bulatan itu sambil menyanyi. Kemudian, kain itu akan diletakkan di belakang mana-mana pemain yang duduk dalam bulatan. 



Jika pemain itu menyedari kain itu berada di belakangnya, dia perlu bangun, mengambil kain itu lalu mengejar pemain pertama tadi sebelum pemain pertama itu duduk di tempat yang ditinggalkan oleh pemain kedua. Di sini ada perkaitan tentang tindak balas manusia terhadap rangsangan iaitu organ deria yang dikenali sebagai reseptor menghasilkan impuls saraf akan dihantar ke otak manusia. Otak manusia akan menerima dan mentafsir maklumat tersebut lalu akan menentukan apa yang perlu dilakukan melalui impuls saraf ke efektor berkenaan. Efektor adalah bahagian badan yang melaksanakan gerak balas seperti dalam permainan ini di mana pemain yang diletakkan kain dibelakangnya perlu bangun dengan segera.

Permainan ini hanya memerlukan sehelai kain sahaja seperti sapu tangan atau selendang.

Sekiranya pemain kedua itu tidak menyedari kain itu berada di belakangnya, pemain pertama akan membuat satu pusingan lagi, mengambil kain itu dan memukul pemain kedua. Pemain kedua pula akan berlari untuk membuat satu pusingan dan cuba sampai ke tempat duduknya semula sebelum terkena pukulan sekali lagi. 





Posted by Ain Aqila
Guest Blogger

1 comment: